هیئت پنج تن آل عبای نوشهر

جلسه هفتگی "دوشنــبه ها" ، ساعت ۲۱ در نوشهر->بلوار خیریان -> خیابان شـاهد - کوچه شاهد ۴ تلفن: 374 20 99 0911

هیئت پنج تن آل عبای نوشهر

جلسه هفتگی "دوشنــبه ها" ، ساعت ۲۱ در نوشهر->بلوار خیریان -> خیابان شـاهد - کوچه شاهد ۴ تلفن: 374 20 99 0911

دعای ندبه


دعای ندبه یکی از دعاهای جالب و پرمعنی است . از نظر فصاحت بسیار فصیح و روان و حساب شده و متین است . از نظر محتوا دعای علمی , انقلابی , عقیدتی , سیاسی و پر احساس و عاطفی است . اگر درست به مفهوم آن آگاهی حاصل گردد, می تواند منبع الهام بخشی برای مبارزات اجتماعی و بر ضدّ باشد.

این دعا در کتاب تألید محمد بن جعفر المشهدی که از علمای قرن ششم است , آمده است . دومین متن قدیم این دعا در کتاب است که مؤلف آن در قرن ششم می زیسته است . سومین مدرک دعا, کتاب تألیف سید بن طاووس , از زهاد و بزرگان و محدثان قرن هفتم است . مرحوم علامه مجلسی این دعارا در جلد 99 بحارالانوار (1) از کتب فوق نقل کرده است .

در هر سه کتاب دعا از محمد بن علی بن یعقوب بن اسحاق بن ابی قره و او از محمد بن حسین بن سفیان البزوفری که ایشان در زمان غیبت صغری می زیسته , نقل شده است .قاعدتاً ایشان به وسیله مکاتبه از طریق نواب خاص با امام (ع) تماس گرفته است و او از حضرت مهدی صاحب الامر (ع) نقل می کند که دستور دادند که این دعا را بخوانند.

محمد بن حسین بن سفیان بزوفری از اساتید شیخ مفید (ره ) و مورد وثوق و اطمینان است . همین طور محمد بن علی بن یعقوب , که از روات شیعه و مورد وثوق است .علاوه بر این به فرض این که سند دعا مجهول باشد, باز طبق قاعده معروفی که در اصول داریم به نام در سند دعا نمی توان سختگیری کرد. مطابق این قاعده که متّکی به احادیث زیاد و معتبری است , فقهای اسلام هیچ گاه درباره سند مستحبات و دعاها ایراد نمی گیرد و همین اندازه که در کتاب های مشهور نقل شده و دارای مضمون صحیحی باشد, قناعت می کنند.(2)

 پی نوشت:

1.بحارالانوار, ج 99 ص 104

2.ناصر مکارم شیرازی , پاسخ به سؤالات مذهبی , ج 2 ص 120 با تلخیص و اضافات .


باشه که با همین دعاها، روی ماه آقامون رو  ببینیم و روحمون جلا پیدا کنه.


به اطلاع دوست داران و عاشقان اهل بیت (ع) می رساند:

 

طبق اعلام هیئت امنای هیئت پنج تن آل عبا (ع) پس از ماه صفر


مراسم دعای ندبه هر جمعه در حسینیه  برگذار می گردد.


التماس دعا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد